A keresőoptimalizálás (vagy röviden SEO) idén is gyakori téma volt a KKV-k és a nagyvállalatok esetén egyaránt. Mint az elmúlt években oly sokszor, idén is többször hallhattuk a kijelentést, hogy “a SEO halott”. Ám ha jobban megnézzük, akkor láthatjuk, hogy élőbb mint valaha. Az alábbiakban azt szeretnénk átvenni, hogy miért is fontos, hogy a nagyvállalatok is foglalkozzanak vele. Az alábbiakban speciálisan azokról a nagyvállalatokhoz kötődően fogok írni, akik közvetlen értékesítési folyamattal nem, vagy csak elenyésző mértékben rendelkeznek a honlapjukon (pl.: márkák, B2B cégek).

 

Miért fontos a SEO?

Mielőtt még belemennék a nagyvállalati keresőoptimalizálásba, fontos azt is tisztázni, hogy általánosságban miért fontos. Ha ki kellene emelni, ezt a négy okot mondanám:

  1. Mobil használatának folyamatos erősödése
  2. Megváltozott vásárlói útvonalak
  3. Megváltozott tartalomfogyasztás
  4. Adblockerek használata és hirdetéskerülés

 

1. Mobil használatának folyamatos erősödése

Azt hiszem, az utóbbi években eleget hallottuk, hogy “Idén lesz a mobil éve” vagy, hogy “Jövőre lesz a mobil éve”. Szerintem már évek óta a mobil éve van, és még jó néhány évig a mobil éve lesz. Elég csak a mobilgeddonként emlegetett változásokra gondolni, vagy arra a hírre, hogy az organikus találatok rangsorában elsődlegesen a mobil oldal indexelése fog számítani. Kár tagadni: akinek nincs mobil eszközökre optimalizált honlapja, az kiesett, vagy ki fog esni a fogyasztók online látóköréből.

Akármerre nézünk, mindenhol azt látjuk és mindenhonnan azt halljuk, hogy a mobileszközök aránya folyamatosan növekszik. Elég csak megnézni, hogy a Facebook hirdetési bevételeinek mekkora arányát adják a mobil hirdetések. A hazai oldalakat is megnézhetjük. Ott is az látszik, hogy a mobil eszközök aránya folyamatosan változik. Habár sokban függ az iparágaktól, de jól látszik, hogy mindenhova begyürkőznek a mobilról érkező felhasználók. Egyre több ekereskedelmi cégnél látjuk, hogy nem csak a forgalom, de a konverziók növekvő aránya is mobilról érkezik. De ugyanez látszik minden más szektorban is – legyen szó telekommunikációról vagy akár pénzügyekről.

 

2. Megváltozott vásárlói útvonalak

Míg korábban elég volt 1-2 interakció az online térben ahhoz, hogy egy felhasználóból vásárló legyen, mostanra egyre jobban elnyúló útvonalakat látunk. Gyakran látjuk azt, hogy egy konverzióhoz (ajánlatkérés, vásárlás, visszahívás kérés) általáb 3-4, vagy akár még több interakció szükséges, ami általában valamiféle fizetett csatornával (PPC, eDM) indul el és valamilyen nem fizetett csatornával (organikus kereső, közvetlen link beírása) végződik. Ezért fontos, hogy ha futtatunk bármilyen kampányt, akkor az organikus keresési találatok között is megtalálhatók legyünk – a problémára és a márkára keresés során egyaránt.

 

3. Megváltozott tartalomfogyasztás

A mobil használata mellett ez a másik téma, amivel gyakran találkoztunk. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Egyrészt, a különböző tartalmainkat (videó, blog, közösségi média bejegyzések) egyre gyakrabban fogyasztják mobil eszközről, illetve ugyanazt a tartalmat egymás után több eszközről is fogyasztják (pl.: mobilon találkoznak vele, elkezdik olvasni a blog posztunkat, de nem olvassák végig, és végül nap végén a laptopjukon fejezik be a poszt olvasását). Másrészt, gyakran látjuk, hogy az offline kampányok (pl.: TV szpot, plakát) futtatása esetén jelentősen megnövekszik a keresési volumen, illetve ebből fakadóan a honlapra érkező organikus keresőkből érkező forgalom is meglódul. Ezért fontos, hogy ne csak a márkánkra, hanem a termékünkhöz/szolgáltatásunkhoz kötődő témakörökben is megtalálhatók legyünk a keresőkben – lehetőleg minél jobb helyen.

 

4. Adblockerek használata és hirdetéselkerülés

Nem egy kedvelt téma, de ettől függetlenül fontos foglalkoznunk vele. Nem csak ügynökségi, hanem ügyfél oldalon is. Rövid távon fontos, hogy akár olyan felületeken is megjelenjünk, ahol a blokkolóknak nincs hatása. Erre jó példa a Google keresőjének organikus találatai. Hosszú távon pedig fontos, hogy olyan hirdetéseket, és olyan hirdetési beállításokat használjunk, amivel a felhasználók korábbi negatív tapasztalatait vissza lehet fordítani a hirdetésekhez kötődően.

 

Nagyvállalati szinten milyen előnyei vannak a SEO-nak?

Most hogy beszéltünk a SEO-ról általánosságban, itt az ideje, hogy beszéljünk arról, hogy nagyvállalati szinten miért fontos a SEO. Természetesen az összes korábban felsorolt faktor fontos részét képezi a nagyvállalati SEO-nak is. Ám emelett van számos olyan pont van, ami a nagyvállalatok egyedi működéséből fakad.

 

Márkaépítés

Sajnos sokan a mai napig elfelejtik, hogy a minden egyes platform, interakciós lehetőség, ahol a felhasználókkal, fogyasztókkal interakcióba lehet lépni, az egyben egy márkaépítési lehetőség is. A megfelelően felépített és működtetett SEO stratégia segít abban, hogy ne csak a márka ismertségét, de szakmai hírnevét is erősítsük. Mennyivel hitelesebb az a cég, ami a tevékenységi körének kulcsszavaira a keresők találati oldalának első oldalán, és annak is minél jobb helyén szerepel. Sajnos már többször találkoztam azzal, hogy rákeresek egy adott cég nevére, akor nem a cég saját honlapja, hanem mondjuk egy gyakori kérdések oldal jön ki, ahol az a téma, hogy megbízható-e a cég, érdemes-e hozzájuk menni dolgozni. Ezzel pedig a cég kontrollja az információk felett jelentősen lecsökkent – a hitelességről és bizalomról nem is beszélve.

Természetesen azt se felejtsjük el, hogy több olyan cég is van, ami a kollégáinak, szakértőinek a személyes márkáját is építik. Ebben sokat segíthet a megfelelő SEO. Például érdemes lehet a különböző vezetők (pl.: üzletágvezetők, értékesítési vezetők) nevét is belevenni a keresőoptimalizálási tervekbe és hozzájuk kötődően is célokat meghatározni. Ezzel egy-egy offline megjelenés is segítheti az online platformmjaink eredményét. Például, megjelenik egy véleménycikke az egyik üzletágvezetőnek a Forbes-ban, ilyenkor akár többen is rákereshetnek az illető nevére. Gondoljunk bele, hogy ez esetben milyen pozitív hatása lehet, hogy ha azonnal a cég oldalára tudjuk irányítani a keresőket, ahol az adott személy bemutatkozó oldala szerepel.

 

Ingyenes forgalom a honlapra

Persze, mondhatnánk, hogy a SEO is pénzbe kerül, hiszen a honlapot, azok tartalmait elő kell állítani, és utána optimalizálni kell. Ez valóban így van, de a megfelelő tevékenység hosszútávon olyan eredményeket tud hozni, amivel az egységnyi költség nagyon alacsony lesz. Főleg a többi platformhoz viszonyítva. Illetve az is fontos, hogy a jó eredmény (pl.: rangsorolás a keresők találati oldalán) fenntartása sokkal kevesebb költségbe (pl.: idő, energia, pénz) kerül, mint más eszközök esetén (pl.: email marketing, PPC, facebook).

 

A vásárlói döntésben legyünk azonnal elérhetők

A legtöbb fogyasztó nem szakértője minden terméknek és területnek. Ezért gyakran keresnek konkrét segítséget a keresőkben. Ez pedig nagyszerű alkalom arra, hogy megjelenjünk a fogyasztók előtt. Főleg, hogy ha közben még a saját konkurenseink előtt is tudunk szerepelni, akkor a bizalmat is tudjuk erősíteni. Ne feledjük el, ebben az esetben a cél nem a márkaépítés, hanem hogy választ adjunk a fogyasztó kérdésére, ezért fontos, hogy a legrelevánsabb oldalainkkal, tartalmainkkal jelenjünk meg. Konkrétan: ha valaki a fém felületek festésére keres rá, akkor ne a legújabb, a fa felületek festésére fejlesztett termékünkkel akarjunk megjelenni.

 

Keresőhirdetések költségének csökkentése

Valljuk be, mindenki szeretné, ha olcsóbban tudná a felhasználókat a honlapjára terelni. Ez különösen akkor van így, ha komoly mennyiségű keresőhirdetést (Google AdWords, Bing Ads) is futtat. Természetesen számos olyan költségoptimalizálás van, ami a PPC szakemberek feladata, de a keresőoptimalizáló szakemberek is pozitív hatással lehetnek az eredményre. Ennek oka, hog ha egy honlapot domain és oldal szinten is optimalizálni tudunk az adott kulcsszóra, kulcsszavakra, akkor mondhatni, jelezni tudjuk a Google felé, hogy a honlapunk releváns a felhasználók és azok keresései számára. Ezzel pedig egyszerre tudjuk a hirdetéseink rangsorát és költségét is jelentősen javítani.

 

Konklúzió

Mindent összevetve azt kell mondjam, hogy a SEO nem hogy halott, de továbbra is él és virul. A KKV szektor mellett egyre több nagyvállalat jön rá, hogy igenis számos olyan potenciál van benne, ami számukra is fontos és kiemelkedő lehetőségeket rejt.