Az elmúlt években tapasztalható volt, hogy egyre több cég próbálta meg kihasználni a Black Friday adta lehetőségeket. Idén szinte mindegyik ekereskedő ügyfelemnél feljött a kérdés, hogy érdemes lenne-e elindulni. De ami érdekesebb, hogy több szolgáltató ügyfelemnek is a látókörébe került.
Megvallom, az ügyfelek többségét inkább lebeszéltem róla, illetve ha beszéltem bármilyen céggel, ott is ez történt. Az alábbiakban összegyűjtöttem, hogy szerintem idehaza mik a problémák, illetve hol lehet elrontani.

Digitális szolgáltatók is beszállnak

A Black Friday alapvetően a konkrét, kézzel fogható termékekhez kötődik. Pont ezért jött létre a Cyber Monday, ami pont a szolgáltatók Black Friday-je lehetne. Ám erről vagy nem tudnak, vagy ha tudnak, akkor is inkább a Black Friday keltette “őrületet” szeretnék kihasználni.

Túl alacsony kedvezmény

Az ügyfeleim esetében ez volt a fő oka annak, hogy lebeszéltem őket a Black Friday-ben való részvételben. Az “óriási akció” és a “15% kedvezmény” egymás mellett nagyon visszás hatást kelt. Akkor legyen csak “pénteki akció”, vagy bármi más. Mert ez az, ami nem éri el a Black Friday kimondott-kimondatlan kedvezmény határát. Értem én, hogy minél többen részt akarnak benne venni, ám akkor a szükséges befektetést is meg kell tenni az ügy érdekében.

Túl hosszú időszak

Habár már korábbi években is bele lehetettt futni ilyen akciókba, de idén nagyon sok hirdetőnél lehetett látni, hogy már nem is csak 1 napig, hanem akár egész hétvégén (vagy akár egy egész héten keresztül!) élt a Black Friday adta kedvezmény. Ezzel pedig pont az időbeli korlát adta sürgetés érzését sikerült kiszedni. Szerintem minden hirdető, aki használt már határidőt egy-egy kampányban, jól tudja, mekkora erő van egy ilyen típusú kommunikációban. Vagy egyszerűen csak gondoljunk amerikai áruházakban ilyenkor látható állapotokra (sokan sátraznak, hogy elsőként jussanak be, őrült rohanás a legjobb ajánlatok megszerzésének érdekben). Gondoljunk bele, mi történne akkor, ha azt mondanánk, hogy nem egy napuk, hanem egy egész hetük van összegyűjteni a kiválasztott termékeket.

Ilyenkor érdemesebb lenne szerintem egy napos Black Friday akciót, én utána csökkentett mértékű követő akciót használni. Így a sürgetés hatását nem dobjuk el, de közben a kampányt is ki lehet tolni időben.

Valótlan ígéretek és azonnal elfogyó termékek

Ez az a fajta hirdetői hozzáállás, amit nem tudok elfogadni. A valótlan ígéretek lehet, hogy rövid távon pozitív eredményeket hoznak, de hogy hosszútávon káros az szinte biztos. Az emberek nem hülyék (még ha néha úgyis videlkednek), előbb-utóbb ők is rájönnek az ilyen turpisságra.

Az azonnal elfogyó termékek problémája ott szokott előjönni, amikor a hirdető tudja, hogy vannak slágertermékei, ám ezekből vagy nagyon kevés van, vagy mivel ez hozza a bevételek magas arányát, ezért nem akarja beáldozni ilyen időszakban, amikor ilyen magas kedvezmények az elvárások. Ekkor tbbször látni, hogy maximum 1-2 darab terméket helyez az akció alá (ami akár azonnal elfogy), aztán jöhet is, hogy elfogyott. Ilyenkor pedig abban bízhat, hogy ha már valamiként eljutott a felhasználó a honlapra, akkor megnézni, hogy mi más olyan termék van, amit megvehetne.

Csak a nem fogyó termékek kisöprése a cél

Ez volt az a másik ok, ami miatt az ügyfeleimet inkább lebeszéltem a részvételről. Ha csak olyan termékekkel veszünk részt, amiket egyébként nem vesznek, két kimenetele lehet a dolognak:

Elkezdik venni: ez azt mutatja, hogy nem megfelelő módon lett beárazva a termék
Továbbra sem veszik a termékeket: csak további költségekbe verjük magunkat (pl.: hirdetési költség, kreatívok elkészítése, stb.), miközben nem hogy profitot, még bevételt sem generálunk.
Szerintem ez az öt ok, ami egy sikertelen Black Friday kampányhoz vezet – főleg ha ezekből több is megvalósul. Most hogy ezt magunk mögött hagyhatjuk, lehet készülni a karácsonyi vásárlások időszakára. Az esetlegesen elkövetett hibákat így még időben javíthatjuk. Gondolkodjunk előre, előzzük meg ezeket a hibákat, hogy aztán sikeres karácsonyi (vagy bármilyen más) kampányunk legyen.