Azt hiszem, a cikk címéből jól kiderül az írásom témája, de az már kevésbé, hogy miért is tartom fontosnak, hogy erről beszéljünk.

Kellene nekünk egy inbound marketinges!

Az utóbbi 2–3 évben, mióta inbound marketing tanácsadással foglalkozom, sok projekt esetén merült fel az igény, hogy az ügyfél szeretne egy saját, belsős inbound marketingest. Ez természetesen egy nagyon jó hozzáállást mutat, de egyben egy igen komoly kihívást is jelentő feladat. Mielőtt a toborzás-kiválasztással foglalkoznánk, beszéljünk arról, hogy milyen az ideális inbound marketinges.

Az ideális inbound marketinges

Először is, azt fontos tisztázni, hogy szerintem egy inbound marketinges állás legalább menedzsert szintet képvisel bármilyen szervezetben. Ennek megfelelősen több speciális területen is jelentős tapasztalattal rendelkezik, rálátása van az online marketing több területére is, képes stratégiai szintű döntéseket hozni, akár kisebb-nagyobb csapatot is képes menedzselni.

De mi tesz valakit ideális inbound marketingessé? Habár a legtöbb dolog tanulható, vannak olyan alapkészségek, amik megléte nélkül a szakember egy bizonyos szint fölé nem juthat.

Rendszerszemlélet

Sokan meglepődnek, amikor, ezt emelem ki, mint az ideális inbound marketinges ismérvét. De csak abba gondoljunk bele, hogy maga az inbound marketing mennyi folyamattal és terület együttes működtetésével jár. Aki nem képes ezeket egy egészként látni, vagy nem tudja, hogy egy-egy feladatnak milyen kapcsolódásai vannak, esetleg nem látja azt, hogy egy-egy terület milyen hatással van a nagy egészre, az gyorsan el fog veszni a sok részfolyamatban. Elég csak abba belegondolni, hogy egy marketingautomatizálás mennyi területre van hatással: CRM, email marketing, PPC hirdetések, landing oldalak, űrlapok, lead scoring, lead nurturing, stb.

A rendszerszemlélet hiánya tapasztalataim alapján két területen is nagyon gyorsan meg szokott jelenni. Az egyik a különböző automatizálások beállítása esetén jól látható, hogy ki az, aki képes az egészet egyben kezelni, és a különböző lépéseket megfelelő helyre rakni. A másik pedig maga a lead scoring. Egy adott személynek számos kapcsolódási pontja lehet a cégünkkel, online aktivitásainkkal, honlapunkkal, ezért nagyon fontos, minden ilyen kapcsolódási pontot valóban számításba venni (a megfelelő értékkel).Ez ugyanis a feltétele, hogy a lead scoring rendszerünk tényleg segítse, és ne pedig hátráltassa a munkánkat.

Ennek a tisztázása után jön a következő kérdés, hogy inkább a szövegírói vagy a performance marketinges háttér az előny. Ez szerintem nagyon függ attól, hogy mi lesz az adott személy feladata, de abban hiszek, hogy mindkét háttér megfelelő, hiszen tanulható a szövegírás és a performance marketing is.

Én például performance marketinges háttérrel érkeztem az inbound marketinges közegbe, de sok olyan szakembert ismerek – többet közülük munkakapcoslatból – , aki szövegíróból lett inbound marketinges.  Nem hinném, hogy egyik vagy másik típusú marketinges jobb lenne.

Performance marketinges háttér

Tapasztalataim szerint a cégek többsége ilyen típusú embert keres, ám vélhetően ennek hátterében az áll, hogy még tartja magát az a feltételezés, hogy egy online marketingesnek értenie kell az email marketinghez, a google adwords és facebook hirdetésekhez, közösségi média menedzsmenthez, a grafikához és a szövegíráshoz is. De valljuk be, ilyen ember nincs, vagy ha van is, olyan áron dolgozik/dolgozna, amit a cégek jelentős része nem csak hogy nem hajlandó, de nem is tudna megfizetni.

Mikor érdemes ilyen szakembert felvenni?

Ha a cég sokfajta csatornán, komplex kampányokkal hirdet már most is és ezt kívánja tvábbfejleszteni, akkor azt szoktam tanácsolni, hogy inkább egy performance marketinges hátterű szakembert válasszon. Ennek oka, hogy ilyen esetekben a cégeknek nincs arra idejük, hogy az adott személy betanításával foglalkozzanak: az első perctől kezdve fontos feladata a különböző kampányok ellenőrzése, mérése és optimalizálása.

Nem szabad azonban elfeledni, hogy amennyiben ilyen szakembert választunk, attól szövegíróra ugyanúgy szükségünk lesz, mivel az inbound marketing működtetéséhez sok tartalom kell, illetve fontos a folyamatos új és új tartalmak előállítása. Sok cégnél ezért az szokott történni, hogy felvesznek egy performance markeetinges háttérrel rendelkező inbound marketingest, aki aktívan foglalkozik a kampányokkal, mellé néhány külsős szövegíróval is szerződnek, akik koordinálása is az inbound marketinges feladata. Így aktívan nem kell szöveg írnia, de ettől fontos részét képezi a tartalom előállításnak.

Tartalom-előállítói háttér

Ügyfeleimnél inkább ilyen típusú szakemberekkel dolgozhattam együtt. Általában korábbi újságírókból, szövegírókból és bloggerekból lesznek az ilyen típusú inbound marketingesek. Tapasztalataim szerint hazánkban gyakran még megkérdőjelezik, hogy egy ilyen szakember valóban megfelelően tudja-e vezetni a rá bízott területet, addig az USA-ban nagyon gyakran azzal találkozni, hogy valaki főszerkesztőként vagy bloggerként tevékenykedett évekig, majd egy szervezet inbound marketing részlegének vezetője lesz. Méghozzá nagyon eredményes vezetője.

Mikor érdemes ilyen szakembert felvenni?

Amikor egy cég valóban elindul az inbound, vagy akár a tartalommarketing felé, nagyon hamar találkozik egy komoly kihívással: a tartaloméhséggel. Ennek lényege, hogy a különböző aktivitások nagyon sok tartalom előállítását igénylik, ezért már a marketing aktivitások megkezdése előtt fontos a megfelelő mennyiségű tartalom (blogposzt, ebook, whitepaper, esettanulmány, stb.) előállítása. Ez optimálisan úgy valósítható meg, ha a szervezeten belül van egy “főszerkesztő”, aki amellett, hogy a tartalom előállítást tudja menedzselni, akár ő maga is részt tud venni a tartalom készítésben. Ilyen esetben mindenképpen az olyan inbound marketinges ajánlott, aki rendelkezik a szükséges tartalomelőállítói háttérrel; azaz lényegében főszerkesztőként is tud működni.

Most hogy beszéltünk az ideális inbound marketingesről, beszéljünk kicsit arról, hogy miként lehet az ilyen szakembert megtalálni.

Az első feladat: Mi lesz a szerepe?

Mint minden toborzás-kiválasztási feladatnál gyakori hiba, hogy a szervezeten belül valahol felmerül az igény, de nincs konkrét elképzelés arról, hogy mi is lesz az új kolléga/kollegina feladata a különböző folyamatokban miként vesz részt, és úgy egyébként mi lesz a szerepköre. A másik nagyon gyakori probléma, hogy az első pár hónapra megvan az új munkatárs feladata, ám bizonyos idő (például fél vagy egy év) utánra már nincs erről semmilyen elképzelése a cégnek.

A második feladat: Az ideális jelölt profiljának elkészítése

Ha megvan, hogy mi lesz a feladata, abból már jól felépíthető egy ideális jelölt profilja.

A profil szükséges részei:

  • háttér: érdemes meghatározni, hogy milyen szektorból jöjjön az adott személy, B2B vagy inkább B2C marketinggel foglalkozott, de akár a végzettség és a tanulmányok is nagyon fontosak lehetnek
  • kompetenciák és specialitások: a korábban meghatározott feladatok alapján jól és könnyedén meg lehet határozni, hogy az ideális jelöltnek mihez kell éretnie (pl.: CRM, email marketing, PPC, stb.), illetve milyen kompetenciákkal kell rendelkezzen (jó szövegíró, felhasználó-központú gondolkodás, stb.)
  • tapasztalatok: általában nem pályakezdőt keresünk egy ilyen pozícióra, ezért azt is meghatározhatjuk, hogy milyen korábbi tapasztalatokkal kell rendelkezzen az adott jelöltnek (pl.: piackutatás, büdzsétervezés, csapatmenedzsment, stb)

A harmadik feladat: A használandó csatornák kiválasztása

Elöljáróban tisztázzunk egy fontos dolgot: Egy olyan szakember, aki már elérte a  senior szintet és önállóan tud menedzselni és végezni inbound marketing folyamatokat, aktívan nem keres állást. Egyrészt, mert nagy eséllyel most is van egy jó állása, másrészt, mert az utóbbi egy-két évben jelentősen megnőtt a kereslet az ilyen szakemberek iránt, azaz a lehetőségekkel közvetlenül keresik meg, és nem neki kell futnia az állásajánlatok után..

Most, hogy már tudjuk, hogy milyen az ideális jelöltünk, ki tudjuk választani azokat a csatornákat, amikkel a legeredményesebben tudjuk megszólítani a potenciális jelölteket. Mindenképpen azt tanácsolom, hogy ennek a feladatnak minél koraibb szakaszában beszéljünk a megfelelő szakemberekkel (munkaerőközvetítők, fejvadászok, céges HR-esek), hiszen ők a saját tapasztalataik alapján tudnak nekünk tanácsot adni, és így elkerülhetjük a felesleges költségeket.

Az esetek többségében – főleg, ha egy olyan szakembert szeretnénk, aki a terület vezetői szerepét is képes ellátni – érdemes egy (vagy több) fejvadász cégnek kiadni a feladatot. Egyrészt, rendelkeznek hozzá a kellő tudással, kapcsolatokkal és adatbázissal, másrészt ez egy időigényes feladat, amivel ha mi foglalkozunk, akkor addig sem tudunk más feladatainkat ellátni.

Miként találjunk/találhatunk ilyen szakembert?

Őszintén? Nehezen. Hiszem (és tapasztalom is), hogy az igazán jó online marketinges szakemberek megtalálása igen komoly feladat. Gyakran egy “egyszerű” PPC specialista megtalálása is igen sok időbe és pénzbe kerül. Csak gondoljunk bele, hogy egy inbound marketingesnek mennyi mindenhez kell értsen, és máris érthető, hogy miért szoktam ügyfeleimnek szinte azonnal azt ajánlani, hogy a toborzás-kiválasztás során fejvadász szolgáltatásait (is) vegye igénybe.

Konklúzió

Visszatérve az eredeti kérdésre: Hiszem, hogy létezik az “ideális inbound marketinges”, de ez nem egy általános kategória, hanem minden szervezetnek másmilyen az ideális inbound marketinges. Ha meghatározzuk, hogy mi lesz a feladata és szerepe, máris könnyebben fogjuk megtalálni az ideális jelöltet.